-
-
- ETAP PIERWSZY: -Przygotowanie dokumentacji inwentaryzacyjnej, która składa się z części graficznej oraz z części opisowej i powinna przedstawiać stan techniczny nieruchomości, jako całości, w tym rozmieszczenie poszczególnych lokali, strukturę pomieszczeń w lokalach i pomieszczeń przynależnych w budynku oraz określać części wspólne.
Wszystkie pomieszczenia zaznacza się na rzutach odpowiednich kondygnacji budynków, a w razie usytuowania pomieszczeń przynależnych w innych budynkach na wyrysie z mapy ewidencji gruntów i budynków.
- ETAP DRUGI: Dysponując dokumentacją inwentaryzacyjną właściciel (lub jego pełnomocnik) występuje do organu administracji architektoniczno -budowlanego w urzędzie miasta( np. Wydział Administracji Budowlanej UM, ul. Grudziądzka 9 w Bydgoszczy) lub starostwie powiatowym o wydanie zaświadczenia o MOŻLIWOŚCI wyodrębnienia samodzielnych lokali.
Dokumentacja inwentaryzacyjna musi zawierać rysunki:
- – inwentaryzację lokalu mieszkalnego w stanie obecnym
- – wskazany w formie rysunku sposób przeprowadzenia podziału – linia rozdziału lokali
- – rysunek koncepcji architektoniczno –funkcjonalnej, mających powstać po planowanym podziale lokali (ze wskazaniem lokalizacji łazienek i kuchni w obu powstałych po podziale mieszkaniach, wskazaniem lokalizacji nowych pionów instalacji kanalizacji sanitarnej , wody , wentylacji i ew. przewodów dymowych – spalinowych .
- ETAP TRZECI: Zwykle konieczne jest wykonanie, na zlecenie właściciela lokalu , przez osoby uprawnione projektu budowlanego podziału i zmian budowlanych i instalacyjnych w dzielonym lokalu mieszkalnym.
O tym czy właściciel lokalu wystąpi o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę –, czy wystarczające będzie jedynie zgłoszenie robót budowlanych zdecyduje projektant. Sposób postępowania zależy od tego, czy przeprowadzenie fizycznego rozdzielenia mieszkań wiąże się z naruszeniem konstrukcji budynku .
Po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę lub braku sprzeciwu( w przypadku zgłoszenia robót budowlanych) należy ustanowić kierownika budowy i uzyskać dziennik budowy. Należy także zgłosić rozpoczęcie robót adaptacyjnych( przebudowy) w PINB, a kierownik budowy zobowiązany jest do przygotowania planu BIOZ
- ETAP CZWARTY, to przystąpienie pod nadzorem KB do robót adaptacyjnych i trwałego wydzielenia nowo powstałych lokali mieszkalnych. W przypadku budowy instalacji gazu ZAWSZE konieczne uzyskanie od zakładu gazowniczego tzw. warunków technicznych przyłączenia oraz sporządzenie projektu budowlanego i wystąpienie do WAM (w UM lub odp. starostwie powiatowym) o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
W przypadku przebudowy instalacji gazowej oczywiście niezbędne uzyskanie odrębnego pozwolenia na budowę i konieczne jest ustanowienie kierownika budowy (w branży instalacyjnej) i prowadzenie dziennika budowy. Instalacja podlega próbom szczelności i odbiorowi na zasadach ogólnych.
- ETAP PIĄTY, to wystąpienie (na podstawie inwentaryzacji powykonawczej lub zatwierdzonego projektu budowlanego i oświadczenia KB o zgodności wykonanych robót z projektem budowlanym do organu z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o samodzielności nowo powstałych (wyodrębnionych) lokali mieszkalnych.
- OSTATNIM ETAPEM podziału nieruchomości (lokalu mieszkalnego lub budynku) jest ustanowienie odrębnej własności lokalu w formie aktu notarialnego.
Notariusz ma prawo zażądać wszelkich dokumentów, dotyczących tej sprawy.
-